Web Analytics
Skip to content

Hvorfor skal bloggere følge en egen plakat?

En gammel sak om bloggplakaten.

Først litt historikk: http://thomasmoen.com/f%C3%B8rste-versjon-av-bloggplakaten/

Finskrevet og justert, og presentert på nytt her: http://www.bloggplakat.no/

Jeg vil her prøve å komme med mine synspunkter på hvorfor dette ikke er noen spesielt god idé slik den ble presentert.

  1. Feil folk står bak. Thomas Moen lever av bloggere, det samme gjør medforfatter som startet blogg.no. De er selv store kommersielle aktører. Det blir som om House of Prince skal lage ny røykelov.
  2. De poengterer at dette ikke er en lov eller et regelverk alle skal følge. Men samtidig sier de at dette er “retningslinjer for bloggere, blogglesere og annonsører i bloggnorge for hvordan man skal holde seg til kommersielle budskap og blogging generelt.” Skal er et ord de bør være mer forsiktig med, for de påberoper seg med dette muligheten til å lage regler som skal gjelde for alle. Hvem har de fått mandat til å gjøre dette? De har vært i møte med Forbrukerombudet, og Kokkvold fra Norsk Presseforbund “mener innholdet er bra”. Thomas Moen viser med dette at det er fritt frem for hvem som helst å lage “retningslinjer”.
  3. Ikke prøv å sette probloggere, rosabloggere, og ikke-kommersielle bloggere i samme bås. Samme “retningslinjer” kan og vil ikke fungere på tvers.
  4. At det skrives at annonsører “bør bruke en profesjonell aktører for å komme i dialog med bloggere, slik at ting skjer i ordnende former og alles interesse ivaretas” synes jeg er en lite gjennomtenkt punkt all den tid Thomas Moen nylig har erklært seg som “bloggmanager” for en gruppe bloggere. I beste fall en herlig sammenblanding av hatter, dette.
  5. Lag regler for dine egne kunder / bloggere – ikke hele verden!

Og så kommer mitt forslag til hvordan dette kunne vært løst:

  • Dropp retningslinjer, kjørekart, og alt annet. La bloggere følge Norsk Lov, uten unntak. Er det så veldig vanskelig å be bloggere om?
  • For de som støter på problemer med annonsører, annonsører som vil sponse blogg osv – så finnes det jo tusenvis av forumposter, bloggposter osv som beskriver en eventuell problematikk. Vi trenger ikke et par kommersielle aktører som har vært i kaffeslabberas hos Forbrukerombudet til å sette opp retningslinjer. Vi trenger sunn fornuft.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *